مکتب العقیله

پیوندهای روزانه

۱۵۸ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

صفحه 173 قرآن کریم


* سرگذشت عالم درباری دستگاه فرعون*


سوره_اعراف_آیه_۱۷۵

وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ

ﻭ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﻋﻤﻠﺎً ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﺪﺍ ﺷﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻥ ; ﭘﺲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺮﺩ [ﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﺍﻣﺶ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ] ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﺷﺪ.


تفسیر_و_توضیح 

 آیات ۱۷۵ و ۱۷۶ سرگذشت بلعم باعوراست.

 او یکی از علمای بنی اسرائیل بود که در ابتدا از  موسی(ع) و انقلاب او علیه فرعون حمایت می کرد.

 ولی زرق و برق دنیا او را فریب داد و به فرعون متمایل شد و تبدیل گشت به یکی از "علمای کثیف درباری".


 امام رضا (ع) می فرمایند:

 بلعم فرزند باعور, اسم اعظم الهی را می دانست و دعایش مستجاب می شد, ولی به دربار فرعون جذب شد و با آنکه در ابتدا, مبلغ موسی(ع) بود, ولی سرانجام علیه موسی و یاران او اقدام کرد و بد عاقبت شد.


 پ.ن: خداوند عالمانی که از اهداف انقلابی و الهی خود دست بکشند و متمایل به استکبار و فرعون زمانه شوند را "گمراه"  و "تکذیب کننده آیات الهی"معرفی و آنها را به "سگ" تشبیه می کند:

 فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ

 ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﺷﺪ.

 فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْب إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّٰلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا (اعراف ۱۷۶)
ﭘﺲ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺶ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﮓ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻫﺠﻮم ﺑﺮﻱ، ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﻛﺎم ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰﺁﻭﺭﺩ ﻭﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺵ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻱ [ﺑﺎﺯ ﻫﻢ] ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﻛﺎم ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰﺁﻭﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ.

تفسیرنور ج۴ ص۲۲۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۰۰:۲۸
مکتب العقیله

صفحه 172 قرآن کریم



سوره_اعراف_آیه_۱۶۴

وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ [ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺪﻛﺎﺭﻱﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺳﺎﻛﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﭘﻨﺪ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻩ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯ] ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﺮﺍ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻫﻠﺎﻙ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ، ﭘﻨﺪ ﻣﻰﺩﻫﻴﺪ؟ [ﭘﻨﺪ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺎﺑﺠﺎﺳﺖ.] ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ [ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﻓﻊ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ] ﺣﺠﺖ ﻭ ﻋﺬﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ [ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ.


تفسیر_و_توضیح:

بنى‌اسرائیل سه گروه بودند:

1⃣  قانون‌شکنان فاسق

2⃣ دلسوزان نصیحت‌گر

3⃣ بى‌تفاوت ها


 بى‌تفاوت‌ها به نصیحت‌گران مى‌گفتند: خود را خسته نکنید، چون حرف‌هایتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند.

ولى ناهیان از منکر مى‌گفتند: کار ما بى‌اثر نیست، حداقل آنکه ما نزد خدا معذوریم. و چه بسا آنها به واسطه‌ى سخن ما تقوا پیشه کنند.


نکته جالب در این آیه این است که بی تفاوتها به جای اینکه در برابر مفسدان و فاسقان بشورند, به امر به معروف و نهی از منکر کنندگان اعتراض می کردند!


‼پ.ن: در زمان مبارزات علیه طاغوت پهلوی, عده ای به جای اینکه به مفاسد پهلوی اعتراض کنند, به انقلابی ها اعتراض می کردند. امام خمینی (ره) در این باره فرمودند:

 از اول نهضت اسلامی ، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحت را بر هر چیزی مقدم می داشته اند,  تکلیف را این می دانستند که نمازی بخوانند و روزه ای بگیرند و بنشینند درمنزلشان ذکری بگویند و فکری بکنند.

در آن وقتی که اول نهضت بود، یک شخص سرشناس از این اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شده اند! قیام در مقابل محمدرضا را و ایستادگی در مقابل ظلم را، با تعبیردیوانگی, معرفی کردند.

 آن کاسب یا تاجری که در منزل اوبود و از او شنید این را، گفته بود که آقا، اینهابعضیشان هم شهید شده اند. 

 آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است ! آدم که نمی رود در توی خیابان مقابل مسلسل بایستد! 

و همان آقای سرشناس پرونده اش ازساواک بیرون آمده و آن وقتی که جوانهای ما در خیابانها کشته می شدند، انگشتر برای سلامت محمدرضا فرستاده بود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۰۰:۱۳
مکتب العقیله

صفحه 171 قرآن کریم


 *آغاز زندگی تشکیلاتی بنی اسرائیل*


سوره_اعراف_آیه_۱۶۰

وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَماً وَ أَوْحَیْنا إِلى‌ مُوسى‌ إِذِ اسْتَسْقاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً

 و آنان (قوم موسى) را به دوازده گروه تقسیم کردیم که هر یک شاخه‌اى از دودمان بنى‌اسرائیل و امّتى بودند، و به موسى آنگاه که قومش از او آب طلبیدند، وحى کردیم که عصاى خود را بر آن سنگ بزن، پس از آن سنگ، دوازده چشمه جوشید.


تفسیر_و_توضیح 

روزی حضرت شعیب (ع) به دیدن داماد خود موسى (ع) آمد و صف طولانى منتظران ملاقات با موسى علیه السلام را دید.

به موسى پیشنهاد کرد که مردم را گروه گروه کند و براى هر دسته، مسئولى معیّن کند تا بخشى از مشکلات را آنها حلّ کنند و مسائل مهم‌تر را به موسى (ع) ارجاع دهند.

حضرت موسی(ع) هم این پیشنهاد را پذیرفت و زندگی تشکیلاتی بنی اسرائیل آغاز شد.

خداوند در قرآن این کار را مورد تایید قرار می دهد و به ما می فهماند که :

در اداره‌ى امور، وجود تشکیلات، تقسیم کار و طبقه‌بندى، نقش مهمى دارد.

وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَماً

تفسیر نور ج۳ ص۱۹۷


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۰۰:۰۵
مکتب العقیله

صفحه 170 قرآن کریم


 *۴ تا "آمَنَ" دیدم!*


سوره_اعراف_آیه_۱۵۸

 ...فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ الَّذِی یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ

 ...ﭘﺲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺎﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺩﺭﺱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻤﺎم ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﺑﻴﺪ.



تفسیر_و_توضیح

یکی از ویژگی های بسیار مهم رهبران الهی این است که به راهی که می پیمایند, ایمان مستحکم داشته باشند.

خداوند متعال در مورد نبی اکرم (ص) می فرمایند:

 یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَکَلِمَاتِهِ 

ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻤﺎم ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.


امام خمینی(ره) مصداق بارزی از رهبران الهی در روزگار ما بود. شهید مطهری در مورد ایشان می فرمایند:

به پاریس به ملاقات ایشان رفتم, وقتی برگشتم, دوستانم گفتند: چه دیدی؟ گفتم ۴ تا آمَنَ (ایمان آورد) دیدم!

1⃣ آمن به هدفه: به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود،‌ نمی‌تواند او را از هدفش منصرف کند.

2⃣ آمن بسبیله: به راهی که انتخاب کرده، ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد. شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.

3⃣ آمن بقوله: به ایشان نصیحت می‌کنند که : «آقا! کمی یواشتر. مردم دارند سرد می‌شوند، مردم دارند از پای در می‌آیند.» می گوید: «نه مردم این جور نیستند که شما می‌گویید. من مردم را بهتر می‌شناسم.»

و ما می‌بینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بهتر آشکار می‌شود.

4⃣ و بالاتر از همه؛ آمن بربه:در یک جلسه خصوصی، ایشان به من گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین می‌کنیم. من دست خدا را به وضوح حس می‌کنم.»


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۰۰:۰۰
مکتب العقیله

صفحه 169 قرآن کریم


سوره_اعراف_آیه_۱۵۰

وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‌ إِلى‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی مِنْ بَعْدِی أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّکُم

و همین که موسى (از کوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله‌پرستى آنان را دید)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشینانى برایم بودید، آیا بر فرمان پروردگارتان (که ده شب ماندن مرا تمدید کرد)، پیشى گرفتید؟


تفسیر_و_توضیح 

نبی اکرم (ص) فرمودند:

الغیره من الایمان

سرچشمه غیرت, ایمان است.


پس کسی که ایمان راستین دارد, باید غیرت دینی داشته باشد و در برابر انحراف های فکری حساس بلکه در بعضی جاها غضب ناک باشد.

همچون موسی (ع) که با مشاهده ی انحراف امتش غضبناک شد:

وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‌ إِلى‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی مِنْ بَعْدِی

و همین که موسى (از کوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله‌پرستى آنان را دید)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشینانى برایم بودید.

نمونه اعلی غیرت دینی و غضب الهی در تاریخ معاصر, برخورد امام خمینی (ره) با سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی است.

ایشان در متن حکم ارتداد سلمان رشدی فرمودند:

به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم، مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است، هم چنین ناشرانِ مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاءاللّه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۵۶
مکتب العقیله

صفحه 168 قرآن کریم


*حکمت نزول تدریجی قرآن*


سوره_اعراف_آیه_۱۴۵

وَکَتَبْنَا لَهُ فِی الْأَلْوَاحِ مِن کُلِّ شَیْءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِیلًا لِّکُلِّ شَیْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَکَ یَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا سَأُرِیکُمْ دَارَ الْفَاسِقِینَ

ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻟﻮﺍﺡِ [ﺗﻮﺭﺍﺕ] ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ [ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ ﺩﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺷﺪ] ﭘﻨﺪﻱ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ [ﻛﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ] ﺳﺨﻨﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ; ﭘﺲ [ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻴﻢ :] ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ[ﻱ ﺗﻤﺎم ﻭ ﻋﺰﻣﻰ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ] ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻦ ، [ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﻨﺪ ] ﻭ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻨﻨﺪ [ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﻨﺪﻧﺪ.] ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺳﺮﺍﻱ ﻓﺎﺳﻘﺎﻥ ﺭﺍ  ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﻢ.


تفسیر_و_توضیح 

یکی از تفاوتهای قرآن و تورات این است که, قرآن به تدریج و در طول ۲۰ یا ۲۳ سال نازل شد ولی خداوند تورات را یک باره, به صورت الواح و سنگ نوشته هایی به موسی عطا کرد.

وَکَتَبْنَا لَهُ فِی الْأَلْوَاحِ مِن کُلِّ شَیْء

چرا قرآن تدرجا نازل شد؟
حکمت تدریجی بودن نزول قرآن این است که:
نبی اکرم و مسلمانان احساس کنند که پیوسته رابطه آنها با حق تعالی استوار است و همواره مورد عنایت خاص پروردگار قرار دارند و همین مطلب باعث دلگرمی و قوت قلب آنها می شود:

وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَیْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً کَذَٰلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَکَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِیلًا
(فرقان ۳۲)
ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﺮﺍ ﻗﺮﺁﻥ ﻳﻚ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﺸﺪ؟ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ [ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ] ﺗﺎ ﻗﻠﺐ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺳﺎﺯﻳﻢ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎ ﻣﻬﻠﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ.

پ.ن: دریافتیم که ارتباط دائمی با قرآن و وحی الهی باعث قوت قلب و استواری انسان در مسیر حق خواهد شد.
پس شایسته است که مجاهدان راه خدا هر روز خود را در معرض آیات الهی قرار دهند تا از این معدن فیاض قدرت و حکمت, کوله بارهای مبارزه خود را پرکنند.

تفسیرنور ج۴ ص۱۷۶
علوم قرآنی آیت الله معرفت ص۵۲

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۴۵
مکتب العقیله

صفحه 166  قرآن کریم



 *راهی جز مبارزه نمانده است*


سوره_اعراف_آیه_۱۳۷

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُوا یَعْرِشُونَ

ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺯﺑﻮﻧﺸﺎﻥ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻧﻮﺍﺣﻲ ﺷﺮﻗﻲ ﻭ ﻏﺮﺑﻲ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﻛﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ، ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ; ﻭ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺑﻪ [ﭘﺎﺩﺍﺵ] ﺻﺒﺮ و استقامتی ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺖ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ [ﺍﺯ ﻛﺎﺥ ﻭ ﻗﺼﺮﻫﺎﻱ ﻣﺠﻠّﻞ]ﻭ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺵ ﻧﺸﻴﻦ ﻣﻰﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﺮﺩﻳﻢ.


تفسیر_و_توضیح 

مستضعفان عالم, برای رهایی یافتن از چنگال مستکبران و حکومت کردن بر زمین, تنها یک راه دارند و آن هم مبارزه و استقامت و ایستادگی است:

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا ... بِمَا صَبَرُوا


امام خمینی ره فرمودند: 

راهی جز مبارزه نمانده است، و باید چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصاً امریکا را شکست!


تفسیر نور ج۴ ص ۱۶۲

صحیفه امام ج۲۱ ص۸۳



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۴۳
مکتب العقیله

صفحه 164 قرآن کریم


 *سیاست اصلاح جامعه*


سوره_اعراف_آیه_۱۰۵

حَقِیقٌ عَلَىٰ أَن لَّا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُکُم بِبَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِیلَ

ﺳﺰﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﺳﺨﻨﻲ ﺟﺰ ﺣﻖ ﻧﮕﻮﻳﻢ. ﺑﻲﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ﺑﺮ ﺻﺪﻕ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍم، [ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺍﺕ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭ] ﻭ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻮﭺ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ] ﺑﺎ ﻣﻦ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻦ.



تفسیر_و_توضیح 

سلطه و حاکمیت طواغیت از بزرگترین حجاب ها و موانع رشد مردم است.

و تا وقتی که مردم از زیر یوغ مستکبران و طواغیت خارج نشوند و به آزادی نرسند, نمی توان برنامه ی فرهنگی کاملی برای آنان در نظر گرفت و آنان را به رشد فکری و فرهنگی مطلوب رساند.


به همین  دلیل است که موسی بن عمران (ع) در آغاز رسالتش به دربار فرعون می رود و به او امر می کند که دست از سر بنی اسرائیل بردارد و بندگان خدا را به پیامبر خدا بسپارد.

فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِیلَ

پ.ن: در زمان حاکمیت طاغوت پهلوی, عده ای معتقد بودند که برای رشد مردم و اصلاح جامعه, تحول و اصلاح فرهنگی، اجتماعی و انسانی است.

ولی حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که اصلاح جامعه مبتنی بر تغییر سیاسی و حکومتی است و تا وقتی که طواغیت بر جامعه حکومت می کنند, برنامه های فرهنگی, پاسخگویی مطلوب را نخواهند داشت.

به همین دلیل, براندازی رژیم پهلوی در صدر برنامه های اصلاحی ایشان قرار داشت.

 تفسیر نور ج ۴ ص ۱۳۶


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۴۰
مکتب العقیله

صفحه 163 قرآن کریم


*ریشه را بخشکانیم!*


سوره_اعراف_آیه_۱۰۳

ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَىٰ بِآیَاتِنَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَظَلَمُوا بِهَا فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ

ﺳﭙﺲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ ﻗﻮﻣﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ; ﻭﻟﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﺘﻢ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻣﻔﺴﺪﻳﻦ ﻭ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ؟


تفسیر_و_توضیح 

 برای براندازی ظلم و استکبار از جهان, باید سراغ مهره های اصلی و ریشه ی شجره ی خبیثه ی استکبار رفت, و اگر ریشه خشکانده شود خود به خود شاخه ها خشک می شوند.

 و از اشتباهات بزرگ در عرصه مبارزه این است که به شاخه ها و برگ های درخت استکبار حمله و خود را به آنها مشغول کنیم.

 به همین دلیل خداوند متعال هنگامی که موسی (ع) را بر می انگیزد, او را به سمت راس فساد و استکبار زمانه, یعنی فرعون می فرستند.

ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَىٰ بِآیَاتِنَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ


پ.ن: امام خمینی(ره) در طول مبارزه با طاغوت پهلوی از همین روش استفاده کرد و به جای اینکه خود را به مبارزه با بهاییت و مسیحیت و... مشغول کند, به طاغوت اصلی تاخت و با در هم شکستن طاغوت بزرگ, بهاییت و... هم از صحنه اداره کشور گریختند.


تفسیرنور ج۴ صفحه ۱۳۴

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۳۶
مکتب العقیله

صفحه 162 قرآن کریم


 *تربیت دلسوزانه*


سوره_اعراف_آیه_۹۳

 فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ یَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَنَصَحْتُ لَکُمْ فَکَیْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ کَافِرِینَ

ﭘﺲ ﺷﻌﻴﺐ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ(مردم مدین) ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﭘﻴﺎم ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﺎﻧﺪم، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻫﻲ ﻛﺮﺩم، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ ﺩﺭﻳﻎ ﻭ ﺗﺄﺳﻒ ﺧﻮﺭم؟

تفسیر_و_توضیح 

 پیامبران الهی برای هدایت مردم دو کار انجام می دهند:

1⃣ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی: رساندن پیام های الهی

وظیفه پیامبران این است که پیامها و رسالت های الهی را به مردم ابلاغ کنند, و اگر این کار را انجام دادند, تکلیف از دوششان برداشته می شود.

ولی آنها به این حد اکتفا نمی کنند و کار دومی هم انجام می دهند:

2⃣ نَصَحْتُ لَکُمْ: دلسوزی و خیر خواهی و نصیحت کردن


پ.ن: یک مربی که قصد تربیت کردن افراد را دارد, برای موفقیت, باید همچون انبیاء الهی رفتار کند و علاوه بر اینکه راه و چاه به را افراد نشان می دهد, با تمام وجود آنها را دوست داشته باشد آنچه که مقتضای دلسوزی و خیر خواهی است, در حق آنها بجا آورد.

ادب الهی ج۲ ص۴۱


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۳:۳۴
مکتب العقیله