مکتب العقیله

پیوندهای روزانه

صفحه 164 قرآن کریم - تفسیر آیه 105 سوره اعراف

دوشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰ ب.ظ

صفحه 164 قرآن کریم


 *سیاست اصلاح جامعه*


سوره_اعراف_آیه_۱۰۵

حَقِیقٌ عَلَىٰ أَن لَّا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُکُم بِبَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِیلَ

ﺳﺰﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﺳﺨﻨﻲ ﺟﺰ ﺣﻖ ﻧﮕﻮﻳﻢ. ﺑﻲﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ﺑﺮ ﺻﺪﻕ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍم، [ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺍﺕ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭ] ﻭ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻮﭺ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ] ﺑﺎ ﻣﻦ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻦ.



تفسیر_و_توضیح 

سلطه و حاکمیت طواغیت از بزرگترین حجاب ها و موانع رشد مردم است.

و تا وقتی که مردم از زیر یوغ مستکبران و طواغیت خارج نشوند و به آزادی نرسند, نمی توان برنامه ی فرهنگی کاملی برای آنان در نظر گرفت و آنان را به رشد فکری و فرهنگی مطلوب رساند.


به همین  دلیل است که موسی بن عمران (ع) در آغاز رسالتش به دربار فرعون می رود و به او امر می کند که دست از سر بنی اسرائیل بردارد و بندگان خدا را به پیامبر خدا بسپارد.

فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِیلَ

پ.ن: در زمان حاکمیت طاغوت پهلوی, عده ای معتقد بودند که برای رشد مردم و اصلاح جامعه, تحول و اصلاح فرهنگی، اجتماعی و انسانی است.

ولی حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که اصلاح جامعه مبتنی بر تغییر سیاسی و حکومتی است و تا وقتی که طواغیت بر جامعه حکومت می کنند, برنامه های فرهنگی, پاسخگویی مطلوب را نخواهند داشت.

به همین دلیل, براندازی رژیم پهلوی در صدر برنامه های اصلاحی ایشان قرار داشت.

 تفسیر نور ج ۴ ص ۱۳۶


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی