مکتب العقیله

پیوندهای روزانه

صفحه 172 قرآن کریم - تفسیر آیه 164 سوره اعراف

سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳ ق.ظ

صفحه 172 قرآن کریم



سوره_اعراف_آیه_۱۶۴

وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ [ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺪﻛﺎﺭﻱﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺳﺎﻛﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﭘﻨﺪ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻩ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯ] ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﺮﺍ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻫﻠﺎﻙ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ، ﭘﻨﺪ ﻣﻰﺩﻫﻴﺪ؟ [ﭘﻨﺪ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺎﺑﺠﺎﺳﺖ.] ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ [ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﻓﻊ ﻣﺴﺆﻭﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ] ﺣﺠﺖ ﻭ ﻋﺬﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ [ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ.


تفسیر_و_توضیح:

بنى‌اسرائیل سه گروه بودند:

1⃣  قانون‌شکنان فاسق

2⃣ دلسوزان نصیحت‌گر

3⃣ بى‌تفاوت ها


 بى‌تفاوت‌ها به نصیحت‌گران مى‌گفتند: خود را خسته نکنید، چون حرف‌هایتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند.

ولى ناهیان از منکر مى‌گفتند: کار ما بى‌اثر نیست، حداقل آنکه ما نزد خدا معذوریم. و چه بسا آنها به واسطه‌ى سخن ما تقوا پیشه کنند.


نکته جالب در این آیه این است که بی تفاوتها به جای اینکه در برابر مفسدان و فاسقان بشورند, به امر به معروف و نهی از منکر کنندگان اعتراض می کردند!


‼پ.ن: در زمان مبارزات علیه طاغوت پهلوی, عده ای به جای اینکه به مفاسد پهلوی اعتراض کنند, به انقلابی ها اعتراض می کردند. امام خمینی (ره) در این باره فرمودند:

 از اول نهضت اسلامی ، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحت را بر هر چیزی مقدم می داشته اند,  تکلیف را این می دانستند که نمازی بخوانند و روزه ای بگیرند و بنشینند درمنزلشان ذکری بگویند و فکری بکنند.

در آن وقتی که اول نهضت بود، یک شخص سرشناس از این اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شده اند! قیام در مقابل محمدرضا را و ایستادگی در مقابل ظلم را، با تعبیردیوانگی, معرفی کردند.

 آن کاسب یا تاجری که در منزل اوبود و از او شنید این را، گفته بود که آقا، اینهابعضیشان هم شهید شده اند. 

 آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است ! آدم که نمی رود در توی خیابان مقابل مسلسل بایستد! 

و همان آقای سرشناس پرونده اش ازساواک بیرون آمده و آن وقتی که جوانهای ما در خیابانها کشته می شدند، انگشتر برای سلامت محمدرضا فرستاده بود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی