صفحه 34 قرآن کریم - تفسیر آیه 216 سوره بقره
*مصلحت تراشی برای گریز از پیکار!*
مسلین در برابر حکم "وجوب قتال با دشمنان اسلام"دو دسته شدند.
1⃣اکثریت جامعه, قتال و پیکار را ناخوش می داشتند.
2⃣ولی زبدگانی همچون علی (ع) و حمزه و جعفر و... مشتاق قتال در راه خدا بودند.
ولی به این دلیل که اکثریت جامعه در زمره ناراضیان از این حکم الهی بودند, قرآن کریم, کراهت را به همه جامعه نسبت می دهد.
کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَکُم (بقره ۲۱۶)
جنگ بر شما مقرر شد، در حالى که آن را ناخوش می دارید.
علت نارضایتی مردم چه بود؟
مصلحت تراشی! با خود فکر می کردند که:
ما از لحاظ نفرات و تسلیحات, از دشمنان در درجه پایین تری هستیم. پس صبر کنیم و خود را قوی تر کنیم. بعد به جنگ برویم.
ولی خداوند این مصلحت تراشی ها تخطئه می کند و می فرماید:
خیر و مصلحت شما در نبرد و پیکار با دشمنان است. ولی شما نمی دانید!
هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ ... وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (بقره ۲۱۶)
تفسیر المیزان ج ۱و۲ ص۴۳۵ و ۴۳۶